افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر

با ورود دلالان به بازار، قیمت مسکن سر به فلک کشید و حباب بازار مسکن را تشدید کرد. اکنون به زمانی رسیده است که قیمت مسکن دیگر برای خریداران مقرون به صرفه نیست. افزایش قیمت ها، املاک را ناپایدار می کند و باعث گران شدن آنها می شود. به عبارت دیگر قیمت ها افزایش می یابد. موجودی کم، رقابت شدید و افزایش قیمت زیاد از سال 2020 به خریداران آسیب رسانده است، اما افزایش سریع نرخ وام مسکن، یافتن خانه مقرون به صرفه فروش آپارتمان در کرج پول لازم را در سال 2022 بسیار دشوارتر می کند.

رقابت شدید بین مشاوران املاک منطقه در فروش آپارتمان

از آنجایی که قیمت ها ناپایدار می شوند و نرخ بهره افزایش می یابد، خریداران از آن خارج می شوند. در صورت افزایش نرخ بهره، وام گیرندگان از گرفتن وام منصرف می شوند. از طرف دیگر، ساخت و ساز خانه نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. هزینه ها افزایش می یابد و در نتیجه عرضه مسکن در بازار کاهش می یابد. برخلاف جهش ناگهانی، افزایش مداوم نرخ بهره در سال 2022 آسیب کمی به بازار مسکن وارد خواهد کرد.

افزایش هزینه های اجاره و نرخ وام مسکن

افزایش هزینه های اجاره و نرخ وام مسکن که از میانگین تنها 3.2 درصد در ابتدای سال به 5.81 درصد در اواسط ژوئن افزایش یافته است، هزینه مسکن را افزایش داده و بسیاری از افراد را از بازار خارج کرده است. این امر منجر به کاهش فروش خانه شده است زیرا تعداد فزاینده ای از افراد قادر به خرید خانه با قیمت های متورم فعلی نیستند. به گزارش NAR، فروش خانه های موجود برای چهارمین ماه متوالی در ماه مه کاهش یافت و 3.4 درصد نسبت به آوریل و 8.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

شباهت خانه ها و آپارتمان های شمال کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی

با توجه به کمبود نسبی خانه‌های موجود، اکثر تحلیل‌گران موافق هستند که کاهش قیمت مسکن غیرمحتمل است. علاوه بر افزایش نرخ وام مسکن و متعاقباً تقاضای کمتر، رکود ممکن است فشار نزولی بر قیمت مسکن وارد کند. علیرغم شباهت های فراوان به حباب مسکن در سال 2008، بازار کنونی مسکن با آن کاملا متفاوت است.

صاحبان خانه های دارای وام مسکن

صاحبان خانه های دارای وام مسکن در معرض خطر بالای نکول قرار ندارند، ارزش مسکن بیشتر بر اساس عرضه و تقاضا به جای سفته بازی تعیین می شود و نرخ وام همچنان در حال افزایش است. بر این اساس، مفهوم سقوط بازار مسکن توسط تعدادی از متخصصان صنعت غیرمحتمل تلقی می شود. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که نرخ های بالای وام مسکن و کاهش تقاضای مسکن ناشی از آن، افزایش قیمت مسکن را تعدیل می کند،

نه اینکه منجر به معکوس شدن قابل توجه قیمت ها یا سقوط شود، که به طور کلی به عنوان کاهش گسترده قیمت مسکن تعریف می شود. با این حال، در صورتی که رکود اقتصادی گسترده‌تری به اقتصاد ایالات متحده وارد شود، ممکن است شرایط برای کاهش کمی در ارزش مسکن فراهم شود. رکود اقتصادی عمیق‌تر و گسترده‌تر احتمالاً تعداد بیشتری از صاحبان خانه‌ها فروش آپارتمان در تهران پول لازم را به فروش خانه‌های خود وادار می‌کند تا در غیر این صورت. به دلیل افزایش موجودی موجود، قیمت مسکن ممکن است در نتیجه کاهش یابد.

خرید آپارتمان در کرج دیوار با پول رهن و وام مسکن

حرف آخر

همچنین ممکن است یک رکود فقط برای محدود کردن افزایش ارزش املاک باشد، چیزی که بسیاری از مردم پیش‌بینی می‌کنند در صورت ادامه افزایش نرخ‌های بهره اتفاق بیفتد. با این حال، کاهش قیمت ها همچنان چالش برانگیز است زیرا فقط املاک محدودی برای خرید موجود است. تعداد افرادی که برای دریافت وام مسکن اقدام می‌کنند از همین زمان در سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش یافته است .

با توجه به اجرای قریب الوقوع افزایش نرخ های بیشتر، پیش بینی کاهش بیشتر در تقاضای خانه غیرواقعی نیست. این به تعادل مجدد بازار مسکن کمک می کند که اکنون تحت فشار است، اما لزوماً آن را به نقطه ای نمی رساند که سقوط کند.

By admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *