بررسی نمودار فروش آپارتمان در کشور

نمودار فروش خانه نشان می‌دهد که فروش خانه در تمام سال سخت‌تر و سخت‌تر شده است و این روند تنها در سپتامبر عمیق‌ترشد. انجمن ملی مشاوران املاک در گزارشی روز پنجشنبه اعلام کرد خانه‌های موجود در ماه سپتامبر با پایین‌ترین نرخ سالانه تنظیم‌شده فصلی از ماه می ۲۰۲۰ فروخته شدند که هشتمین ماه متوالی کاهش فروش آپارتمان در کرج زیر قیمت را رقم زد.

آمار فروش منتشر شده توسط انجمن ملی مشاوران املاک

و با ادامه افزایش نرخ متوسط ​​وام مسکن ثابت 30 ساله – که طبق گفته انجمن بانکداران وام مسکن و فردی مک به بالاترین حد دو دهه اخیر یعنی 6.94٪ در این هفته رسیده است – پایانی برای رکود املاک و مستغلات مسکونی وجود نداشت. اقتصاددانان گفتند. افزایش هزینه های استقراض ناشی از کمپین فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره ضد تورم ، خریداران را از بازار خارج کرده و فشار نزولی فزاینده ای بر فروش و قیمت ها وارد کرده است.

تاد متکالف، اقتصاددان در مودیز آنالیتیکس، در تفسیری گفت: «فروش خانه‌های موجود در سال جاری ضعیف خواهد ماند، اما باید به پایین‌ترین حد خود برسد، زیرا هنوز نیاز قابل توجهی به مسکن وجود دارد». در طول سال آینده، قیمت مسکن کاهش می‌یابد که به مقرون به صرفه بودن کمک می‌کند.»

اتحادیه ملی مشاوران املاک کشور

اتحادیه ملی مشاوران املاک روز چهارشنبه اعلام کرد، بازار مسکن به رکودی که از ابتدای سال در آن بوده ادامه داد، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر شرایط را برای خریداران و فروشندگان سخت‌تر کرد. نمودار زیر نشان می دهد که کاهش 0.4 درصدی نرخ فروش فصلی تعدیل شده، ادامه یک لغزش چند ماهه است.

این کاهش در قیمت مسکن نیز مشاهده شد که تنها 7.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت، کاهشی مشخص از ژوئیه، زمانی که قیمت‌ها در طول سال 9.5 درصد افزایش داشتند، و آگوست 2021، زمانی که رشد قیمت سالانه 16.5 درصد بود. این بدان معنا نیست که همه چیز برای خریداران آسان تر شده است. انجمن بانکداران وام مسکن روز چهارشنبه گفت که میانگین نرخ وام مسکن ثابت 30 ساله در این هفته به 6.25 درصد رسید که بالاترین نرخ از اکتبر 2008 بود .

من و شریکم صاحب یک آپارتمان یک خوابه هستیم و در آن زندگی می کنیم و دوست داریم در سال آینده تشکیل خانواده بدهیم، بنابراین به فضای بیشتری نیاز داریم. آیا باید آپارتمان خود را بفروشیم و یک آپارتمان دو خوابه را برای یک یا دو سال اجاره کنیم؟ یا فقط ماشه را فشار دهید و خانه بخرید، حتی اگر قیمت آنها بالا باشد و نرخ بهره بالا باشد؟

علاقه مندی به خرید در بازار مسکن

به نظر می رسد هرکسی که در حال حاضر علاقه مند به خرید خانه است، بین سنگ و مکان سخت گیر کرده است: قیمت بالای خانه و افزایش نرخ وام مسکن. بنابراین شما تنها نیستید که نمی‌دانید آیا باید منتظر بمانید یا قبل از اینکه نرخ وام مسکن حتی بالاتر برود، وارد شوید. متأسفانه من یک توپ کریستالی با پاسخ قطعی برای این سوال ندارم.

راه های فروش آپارتمان در کرج پول لازم توسط کارشناسان فروش بازار مسکن

اما حتی بدون توانایی خواندن آینده، من می‌دانم که نباید روی سقوط بازار مسکن مانند بیش از یک دهه پیش حساب کنید. برای یک چیز، خانوارها در وضعیت مالی بهتری نسبت به آن زمان هستند، بنابراین بعید است که بسیاری از صاحبان خانه نتوانند از عهده پرداخت وام مسکن خود برآیند. 1 واقعیت دیگر این است که در حالی که نرخ وام مسکن به شدت در حال افزایش است، تقریباً 90 درصد از مالکان دارای نرخ بهره ثابت هستند.

 حتی با افزایش نرخ بهره، پرداخت‌های وام آنها تغییری نمی‌کند، و این امر باعث می‌شود که آنها کمتر به فروش یا رهن وام مسکن خود نیاز داشته باشند.  همه اینها به این معنی نیست که قیمت خانه نیز کاهش نخواهد یافت. اگرچه قیمت مسکن در ماه آوریل نسبت به سال گذشته 20.4 درصد افزایش داشت، اما قیمت‌ها نسبت به ماه قبل که قیمت فروش آپارتمان در تهران پول لازم مسکن 20.6 درصد بالاتر از سال 2021 بود، اندکی کاهش یافته است . کاهش 5 تا 10 درصدی طی سال آینده در برخی بازارهای مسکن منطقه ای.   

وضعیت بازار مسکن با توجه به شرایط کنونی خرید و فروش

اما فراموش نکنید که فدرال رزرو در تلاش است تا با افزایش نرخ بهره ، تورم را کاهش دهد . هر چه نرخ بهره بالاتر برود، وام ها گران تر می شوند . و این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو دوباره نرخ بهره را افزایش دهد. بنابراین اگر فکر می کنید که نرخ وام مسکن در حال حاضر بسیار بالا است، ممکن است در چند ماه آینده با یک شگفتی ناخوشایند به شکل نرخ های حتی بالاتر مواجه شوید. 

در نهایت، باید از خود بپرسید که آیا مبلغی که ممکن است قیمت خانه کاهش یابد، مبلغ بالاتری را که باید به عنوان بهره پرداخت کنید، جبران می کند. برای این کار، بهتر است با یک مشاور املاک و یک وام مسکن در منطقه خود تماس بگیرید. از آنها بپرسید که چه روندهایی را در محله های مورد علاقه شما می بینند. قیمت ها در برخی شهرها و شهرک ها کندتر از سایرین افزایش می یابد.

همچنین عامل ناشناخته یک رکود بالقوه وجود دارد . در دوران رکود، قیمت مسکن و همچنین نرخ بهره کاهش می یابد. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ما حتی از یک رکود عبور کنیم یا اگر این کار را انجام دهیم چقدر طولانی و دردناک خواهد بود .

مطالعه دقیق قرارداد اجاره توسط مستاجران

منعطف ماندن ممکن است در حال حاضر بهترین باشد، و یک اجاره نامه یک ساله شما را برای مدت قرارداد قفل می کند و در صورت یافتن مکانی که دوست دارید، ترک آن را برای شما سخت تر (اما نه غیرممکن) می کند. و با افزایش هزینه های اجاره در سراسر کشور، ممکن است در نهایت بیش از آنچه می خواهید خرج کنید.

ظرفیت موجود در بازار مسکن جهت سرمایه گذاری و خرید آپارتمان

من به شما توصیه می کنم برای وام مسکن از قبل تاییدیه بگیرید . به این ترتیب می‌دانید که بانک چقدر مایل است به شما وام دهد و با چه نرخ بهره – ممکن است از پیشنهاد وام شگفت‌زده شوید. یک پیش تأیید معمولاً تا سه ماه طول می کشد، بنابراین اگر خانه ای را که دوست دارید پیدا کنید، می توانید به سرعت ماشه را فشار دهید. و اگر تصمیم به فروش دارید و منتظر می‌مانید، ماه به ماه یا با اجاره‌ای انعطاف‌پذیرتر، اجاره را در نظر بگیرید تا اگر بازار مسکن برای وضعیت شما مساعدتر شد، بتوانید آن را ترک کنید.

By admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *